Οι πίνακες όταν κορνιζάρονται με γυαλί συχνά παρουσιάζονται καλύτερα με την προσθήκη ενός περιθωρίου (πασπαρτού) γύρω από αυτούς.Εκτός όμως από το καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα ειδικά εάν ο πίνακας είναι από χαρτί και ακουμπούσε απευθείας στο γυαλί τότε το έκθεμα θα απορροφούσε συμπυκνώσεις και υγρασία αφού δεν θα υπήρχε περιθώριο να εξατμιστεί.Αυτή η έκβαση αποτελεί αιτία φθοράς σχεδόν για όλα τα υλικά:ενίοτε ο πίνακας κολλάει στο γυαλί,αποκτά μούχλα και μύκητες,ενώ προκύπτουν και άλλες παρεμφερείς φθορές.Η απόσταση από το γυαλί είναι επίσης αναγκαία σε περιπτώσεις όπου ο πίνακας είναι κατασκευασμένος από ευπαθές υλικό όπως κάρβουνο ή κάποιο παστέλ χρώμα προκειμένου να αποφευχθούν οι ''μουντζούρες''.
Τα περιθώρια (πασπαρτού) που χρησιμοποιούμε δεν είναι μόνο τα καλύτερα αντιόξινα και ποιοτικά (δεν θα εξασθενίσουν ή να μαυρίζουν) αλλά το πιο σημαντικό, στην πραγματικότητα είναι ότι παγιδεύουν και εξουδετερώνουν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και τα οξέα, προστατεύοντας έτσι τα έργα τέχνης από τη φθορά και τη παλαίωση.
Περιθώριο (passe partout (Fr), mountboard (En), mat (US))
Ειδικό χαρτόνι που συνοδεύει το έργο ως περίγραμμα κατά την τοποθέτησή του στην κορνίζα. Το περίγραμμα, το οποίο λειτουργεί σαν «παράθυρο», δημιουργείται με την αφαίρεση του επιθυμητού σχήματος από την επιφάνεια του χαρτονιού, όπου το κόψιμο γίνεται υπό γωνία ώστε να αποφεύγονται οι σκιές στο έργο.
Εξυπηρετεί τρεις κυρίαρχες σκοπιμότητες:
Δημιουργεί κενό μεταξύ του έργου και του υαλοπίνακα ώστε το έργο να μην έρχεται σε επαφή με αυτόν,
«παρουσιάζει» και αναδεικνύει το έργο προκαλώντας οπτική επικέντρωση,
προστατεύει ουσιαστικά το έργο συνεισφέροντας κατά πολύ και στη δημιουργία αλκαλικού περιβάλλοντος.
Η ανάρτηση του έργου δεν πρέπει να γίνεται ποτέ στο «παράθυρο» αλλά σε χαρτόνι υποστήριξης ίδιων προδιαγραφών με το χαρτόνι του «παράθυρου».
Σε εφαρμογές στις οποίες επιδιώκουμε να φαίνεται το περίγραμμα του έργου όπου δηλαδή αυτό θα «επιπλέει» στην κατασκευή, χρησιμοποιείται το χαρτόνι χωρίς να αφαιρούμε το «παράθυρο». Σε αυτή την περίπτωση για να επιτύχουμε το κενό μεταξύ έργου και υαλοπίνακα τοποθετούμε καταλλήλους αποστάτες.
Μία πολύ πρακτική και ουσιώδης ιδιότητα των χαρτονιών περιθωρίων είναι η ένδειξη παλαιότητας που σημαίνεται μέσω του αποχρωματισμού τους. Ο αποχρωματισμός – κυρίως της ψίχας - παρέχει τη σημαντική πληροφορία ότι το μικροπεριβάλλον στο οποίο βρίσκεται το έργο τείνει να μετατραπεί από βασικό σε όξινο, ή έχει ήδη μετατραπεί. Σε αυτή τη περίπτωση απαιτείται άμεση αλλαγή του περιθωρίου.
Είδη περιθωρίων που παρέχουν μεγάλες δυνατότητες προστασίας:
Museum Cotton: Χαρτόνι κορυφαίας ποιότητας 100% βαμβακερό με ενιαίο χρώμα και αλκαλικό πλεόνασμα που ανεβάζει το pH στο 8,5-9,5.
Museum Cotton Unbuffered: Χαρτόνι 100% βαμβακερό με ενιαίο χρώμα χωρίς αλκαλικό πλεόνασμα με pH 7. Κατάλληλο σε εφαρμογές που απαιτούν χαμηλής αλκαλικότητας περιβάλλον.
Conservation Cotton Board: Επιφάνεια από χαρτί συντήρησης με εξαιρετική αντοχή στο φως.
Το υπόστρωμα και η ψύχα είναι 100% βαμβακερά με φυσική λευκότητα που δεν αλλοιώνεται στην διάρκεια του χρόνου. Προστίθεται αλκαλικό πλεόνασμα pH 8,5-9,5.
Conservation Boards: Κατασκευασμένα από 100% Α-Κυτταρίνη η οποία εξάγεται από το ξύλο με χημική διαδικασία. Προστίθεται αλκαλικό πλεόνασμα το οποίο εξουδετερώνει την εναπομένουσα λιγνίνη και ανεβάζει το pH στο 8,5.Έχει ενιαίο χρώμα και εξαιρετική αντοχή στον χρόνο